Ensuring corporate travel compliance - Control vs. commitment Strategies

Hyväksytty

Luokittelutiedot

OKM-julkaisutyyppi
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Laji
A. Vertaisarvioidut tieteelliset artikkelit
Referoitu
Kyllä
Alalaji
A1. Alkuperäisartikkeli
Tyyppi
1

Julkaisun tekijät

Tekijöiden lukumäärä
3
Tekijät
Holma, Anne-Maria; Bask, Anu; Kauppi, Katri

Julkaisukanavan tiedot

Lehden/sarjan nimi
Tourism management
ISSN-P (painettu)
0261-5177
ISSN-E (elektroninen)
1879-3193
ISSN-L (linking)
0261-5177
Julkaisun JUFO ID
68541
Julkaisun JUFO-taso
2
Julkaisumaa
Alankomaat
Kansainvälisyys
Kyllä

Julkaisun tarkemmat tiedot

Julkaisuvuosi
2015
Ilmoitusvuosi
2015
Lehden/sarjan volyymi
2015
Lehden/sarjan numero
51
Sivunumerot
60-71
DOI
10.1016/j.tourman.2015.04.008
Julkaisukieli
englanti

Yhteisjulkaisutiedot

Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei

Saatavuustiedot

Luokitukset ja lisätiedot

Avainsanat
control; commitment; corporate travel; Travel policy compliance; Service triad; Service quality; case study
Lisätietoja
Business travel has increased substantially during the past few decades. Business travel costs are one of the main controllable costs in international corporations, and thus companies are imposing stricter policies on corporate travel to create savings and efficiency. For travel management, the current literature suggests two alternative management strategies based on either a control-oriented or a commitment oriented approach. In this paper we present an in-depth case study that investigates the impact that each type of strategy has on corporate travel policy compliance. Specifically, we investigate how the strategies are executed in a triadic travel supply chain setting, consisting of a corporate travel buyer, a business travel agency and a technology provider. Our findings show that both the control and commitment-based strategies are used in all stages of the travel process. The seminal finding is that the competitiveness and high quality of services provided internally by the buyer in collaboration with the triad members rather than strict control and monitoring is essential to travel policy compliance. This finding shows that corporate travel management shares similar perspectives to leisure travel in that service quality is key to securing business. Furthermore, a proactive approach to control via a well established<RV>and reasonable travel policy is needed.